Jag har insett att problemet inte är att vi inte förstår hur man gör. Alla kan matematiken:
få i dig färre kalorier än vad du gör av med. Men om det vore så enkelt, varför är vi så många som kämpar?
När du plötsligt slutar äta, säger din kropp ifrån. Den kommunicerar med dig på de enda två sätt den kan:
-
Den gör dig hungrig – för att visa VAD du ska göra härnäst (hitta mat).
-
Den gör dig trött och grinig – för att den VILL spara energi och göra av med så lite som möjligt.
(Detta är såklart en förenkling - vår kropp är betydligt mer avancerad och komplex)
Ju sämre vi ätit historiskt, desto högre skriker de här signalerna på grund av insulinresistens. Din kropp vill helt enkelt inte samarbeta med dig; den försöker aktivt tvinga dig att äta igen.